Δυσλεξία - Μαθησιακές Δυσκολίες

image-152901-divider.png?1442395241828
Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που παρατηρούμε στα δυσλεκτικά παιδιά είναι τα εξής:

  • Προβλήματα στην αναγνώριση ή στην ανάγνωση λέξεων.
  • Δυσκολία στη σύνταξη κειμένων, όπως οι εκθέσεις ιδεών.
  • Προβλήματα ορθογραφίας.
  • Αντιστροφή γραμμάτων.
  • Προβληματική βραχυπρόθεσμη μνήμη.
  • Δυσκολία στον έλεγχο κειμένων για τον εντοπισμό λαθών.
  • Μειωμένη ακουστική αντίληψη.
  • Προβλήματα στις δεξιότητες οργάνωσης.
  • Κακός γραφικός χαρακτήρας.
  • Ανικανότητα συγκέντρωσης προσοχής όταν ακούει.
  • Προβλήματα ανάκλησης λέξεων στη μνήμη.
  • Προβλήματα οπτικής αντίληψης.
  • Προβλήματα αντίληψης του χώρου.
  • Δυσκολία ανάκλησης ονομάτων.
  • Βραδυπορία στην ολοκλήρωση των σχολικών του υποχρεώσεων.
  • Κακή αίσθηση του χρόνου.
  • Δυσκολία στη διάκριση ορισμένων φθόγγων.
  • Δυσκολίες στη διάκριση συμβόλων και των γραμμάτων του αλφαβήτου.
  • Δυσκολεύεται να θυμηθεί την καθημερινή του ρουτίνα.
  • Προβλήματα στην κατανόηση γραπτών κειμένων.
image-152927-dyslexia.jpg?1442409903861
image-152901-divider.png?1442409962740
Αν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας είναι δυσλεκτικό, ζητήστε από το σχολείο του να δρομολογήσει ένα τεστ αξιολόγησής του. Όσο πιο σύντομα οι ειδικοί επιληφθούν της κατάστασης, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος που θα έχει. Είναι καλύτερα να ζητήσετε βοήθεια και να διαπιστωθεί ότι το παιδί σας δεν τη χρειάζεται, παρά κάποια στιγμή, στο μέλλον, να ανακαλύψετε ότι το παιδί είχε ανάγκη ειδικής βοήθειας η όποια, όμως, δεν του προσφέρθηκε, επειδή οι ενήλικοι γύρω του δεν έδειξαν το απαραίτητο ενδιαφέρον. Η εμπειρία μου λέει ότι οι γονείς, τις περισσότερες φορές, ξέρουν πότε κάτι δεν πάει καλά με το παιδί τους. Η αξιολόγηση και η τελική διάγνωση πρέπει να γίνονται από ομάδα ειδικών –και όχι από ένα μόνο άτομο.

Αν νιώθετε ότι η διαδικασία αξιολόγησης του παιδιού στο σχολείο δεν σας καλύπτει ή ότι θέλετε να έχετε μια δεύτερη γνώμη, μπορείτε να απευθυνθείτε σε κάποιο ιδιωτικό κέντρο αξιολόγησης. Φυσικά, είναι απαραίτητο να πληροφορηθείτε πρώτα για την εγκυρότητα των αξιολογήσεών του. Η διαδικασία αξιολόγησης περιλαμβάνει ένα κλασικό τεστ νοημοσύνης, το όποιο μετρά τις λεκτικές και μη λεκτικές ικανότητες του παιδιού. Το παιδί σας, επίσης, θα αξιολογηθεί σε μια σειρά από δεξιότητες, όπως η ανάγνωση, η γραφή, η ορθογραφία, η γραπτή αφήγηση γεγονότων, η αριθμητική και άλλες. 

Στις υπό αξιολόγηση δεξιότητες περιλαμβάνονται, επίσης, η ακουστική και η οπτική αντίληψη, οι φωνολογικές δεξιότητες (η ικανότητα αναγνώρισης και χρήσης μεμονωμένων φθόγγων), η μνήμη, η πλευρική ακρίβεια (που βασίζεται στην ικανότητα διάκρισης δεξιού – αριστερού), η ομιλία και η ταχύτητα επεξεργασίας των πληροφοριών (ο χρόνος που χρειάζεται το παιδί για να επεξεργαστεί και να αφομοιώσει πληροφορίες). Ακόμη, θα σας ζητηθεί να δώσετε το ιστορικό του παιδιού. Με τη βοήθεια κάποιου ειδικού θα καταγράψετε το ιατρικό ιστορικό του παιδιού, το οικογενειακό του ιστορικό και όσα στοιχεία ή παρατηρήσεις μπορούν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό του προβλήματός του. 

Αν η διαδικασία αξιολόγησης σάς φαίνεται περίπλοκη, φανταστείτε πώς πρέπει να φαίνεται στο παιδί σας. Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε το δέος που του προκαλεί είναι να συζητήσετε μαζί του. Εξηγήστε του, ακριβώς, τι πρόκειται να συμβεί. Τονίστε στο παιδί σας ότι δεν έχει κάποιο «ελάττωμα», απλώς μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο από τα άλλα παιδιά και, για το λόγο αυτό, χρειάζεται να βρείτε, μαζί, τον καλύτερο τρόπο για να το βοηθήσετε να τα καταφέρει. Προετοιμάστε το, εξηγώντας του ότι με τα τεστ θα εξετάσουν το γραφικό του χαρακτήρα, αν γράφει σωστά, πώς διαβάζει, σε ποιο βαθμό κατανοεί όσα ακούει και άλλες δεξιότητές του. Πείτε του ότι δεν θα βαθμολογηθεί, επομένως, δεν πρέπει να φοβάται ή να ανησυχεί, μήπως δεν πάει καλά